Kulturminister Uffe Elbæk holdt åbningstalen til Nordic Game Jam.
Foto: Bo Jørgensen http://ow.ly/8Mrlw

Nordic Game Jam - verdens største spiludviklings event

Skrevet af kirstine

I tre dage har over 300 spiludviklere fra hele Europa - professionelle, hobbyudviklere og talentfulde studerende - samarbejdet sammen på kryds og tværs for at skabe helt nye spil. Det blev svenske Redgrim, der med en 2-d version af Sims tog førstepræmisen hjem ved årets Nordic Game Jam.

Læs også: Uffe Elbæk: Unge spiludviklere skal se mod Sverige

Global Game Jam er navnet på verdens største udviklingskonkurrence indenfor computerspil. Spiludviklingen foregår på samme tid i 44 lande over hele verden.

Nordic Game Jam verdens største

Igen i år formåede arrangørerne i IGDA, at tiltrække over 300 profesionelle, hobby-udviklere og talentfulde studerende fra Danmark, Sverige, Finland, Holland og Tyskland - hvilket gør Nordic Game Jam til verdens største spiludviklings-event.

I løbet af kun 48 timer skal deltagerne opfinde og udvikle et nyt spilkoncept – en spilbar prototype, der præsenteres og eventuelt præmieres på sidstedagen.

Spil er en kunstform i sin egen ret

"Spil er en kunstform i sin egen ret, hvor der fortælles fremtidens historier, og interaktiviteten gør, at vi kan blive klogere, teste vores kreativitet og få en større indsigt i verden."

Sådan sagde kulturminister Uffe Elbæk i sin tale, ved åbningen af Nordic Game Jam.

Og netop kreativiteten er i højsædet ved Nordic Game Jam, der i høj grad er et frirum, hvor deltagerne kan udfordre egne evner og idéer. Flere etablerede spilproducenter benytter da også NGJ en mulighed for at hente inspiration og udvikle nye kreative idéer.

Game Jam fremmer innovation og eksperimenter

Svenske Redgrim vandt førstepræmisen ved årets Nordic Game Jam med spillet Simon Gustafsson Two and a fjers men [Haha] mens andenpladsen gik til Spelunca. På tredjepladsen kom kort- og rekvisitspillet Who took the Apple. Et taktisk kortspil om at stjæle et æble, som spillet baglæns i tid.

Læs også: Depri-livs simulator vinder Nordic Game Jam

Ved Nordic Game Jam i 2011 vandt wii-prototypen Johann Sebastian Joust publikumsprisen - og efterfølgende har spillet vundet flere internationale priser.

Etablerede profiler fra spilindustrien

Kulturminister Uffe Elbæk efterlyste i sin åbningstale "mere meningsfulde spil". Selv om det ikke er sikkert at Elbæk vil opfattede de udviklede spil som "meningsfulde" i ordets bogstaveligste forstand, er der ingen tvivI om at dette års jury borger for kreativitet og kvalitet: Jeppe Carlsen (Playdead Games), David McCarthy (GREE), Manveer Heir (BioWare), og Ole Teglbjærg (Press Play) - alle etablere og yderst erfarne internationale spiludviklere.

Global Game Jam: 48 timer - 44 lande - 2320 spil!

Global Game Jam (GGJ) er verdens største game jam begivenhed. Hvert år i slutningen af ​​januar samles tusindvis af spil-entusiaster til lokale Game Jams rundt om i verden, i Norden, Tyrkiet, Israel, Australien, Brazilien og på Filippinerne, i USA og lang række andre lande. Typisk mellem 5-25 mennesker, studerende, professionelle spiludviklere og andre interesserede. 

I 2012 blev der registreret 244 Game Jam i 48 lande og 11243 deltagere på verdensplan. Nordic Game Jam var igen i år den største, fulgt at Brasilien og SCAD-Atlanta i USA.

Arrangementet er non-profit, og det er arrangeret af den danske afdeling af International Game Developer associering og Center for Games Research på IT-Universitetet.

»Jeg vil ligestille spil med andre medier, men jeg vil også udfordre de danske spiludviklere – som her ved Nordic Game Jam - til at skabe mere meningsfulde spil« sagde kulturminister Uffe Elbæk (R), da han gæstede universitetet for at holde åbningstalen til spilkonkurrencen.

Nordic Game Jam er arrangeret af IGDA, og blandt andet sponseret af Computerspilzonen og Producentforeningen.